کارگاه آموزشی 2

تدارک هدف‌ها و دستاوردها

  • هدف: کسب توانایی تهیه هدف‌های یادگیری یک درس و هدف‌ها و دستاوردهای برنامه آموزشی
  • سرفصل‌ها: سطوح یادگیری ذهنی، سطوح یادگیری شناختی بلوم، هدف‌های یادگیری درس، هدف‌ها و دستاوردهای برنامه آموزشی
  • مدرس: دکتر حسین معماریان

چکیده: هدف از ارائۀ یک درس چیست؟ دانشجویان پس از پایان درس چه باید بدانند یا قادر به‌ آنجام آن باشند؟ چه میزان گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن، نگاه کردن و انجام دادن برای دستیابی به‌ این هدف‌ها لازم است؟ در همین راستا، چه مقدار و چه‌نوع مطالب درسی باید درنظر گرفت؟ برای رسیدن به ‌نتیجۀ مطلوب، چه سطح انتظاراتی باید از دانشجویان داشته باشیم؟ ترتیب و توالی مطالب باید به‌‌چه صورتی باشد که بیشترین یادگیری از آن حاصل شود؟ اینها و بسیاری دیگر، سؤال‌هایی است که هر آموزشگر قبل از آغاز آموزش یک درس، از خود می‌پرسد. مجموعه فعالیت‌هایی که قبل از آغاز رسمی یک درس صورت می‌گیرد، می‌تواند نقش بسیار مهمی در انجام موفقیت‌آمیز آن داشته باشد، و در صورتی که ناقص یا نامناسب باشد، احتمال موفقیت درس را به‌‌شدت کاهش می‌دهد. یکی از اساسی‌ترین اقدامات پیش از تدریس یک درس یا آغاز یک برنامه آموزشی، تعیین هدف‌ها و دستاوردهای مناسب است. "هدف‌ها" آنچه را که مایلیم دانشجویان فرابگیرند، مشخص می‌کند. این در حالیست که "دستاوردها" آنچه را که در عمل دانشجویان کسب کرده‌اند، نمایندگی می‌کند. استاد، با درنظر گرفتن هدف‌ها، محتوای درس‌ و روش تدریس خود را به‌گونه‌ای مناسب سامان می‌دهد. به همین ترتیب، برنامه‌ریزی و تدوین یک برنامه آموزشی با این قصد انجام می‌شود که دانش‌آموختگان برنامه، به دستاوردهای درنظر گرفته شده، دست یابند.


119 بازدید