موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران

اطمینان بخشیدن نسبت به کیفیت آموزش از برنامه‌های اصلی نظام‌های آموزش مهندسی در جهان است. برای ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش مهندسی مؤسسه‌ها، سازمان‌ها و مراکز ملی و بین‌المللی مختلفی، ایجاد شده است. امروزه، دانشگاه‌های معتبر، برنامه‌های آموزشی خود را به‌گونه‌ای سامان می‌دهند که مورد تأیید یکی از این مراکز قرار گیرد. ارزشیابی برنامه‌های آموزشی می‌تواند به‌صورت درونی (توسط خود مؤسسه آموزشی)، و یا برونی (در سطح ملی و یا بین‌المللی) صورت گیرد. ارزشیابی برونی برنامه‌های آموزش مهندسی در اغلب کشورها توسط مؤسسات مستقل صورت می‌گیرد.

در سال‌های اخیر، اعتبارسنجی و ارزشیابی آموزش مهندسی ایران، به‌صورتی که در جهان علمی و صنعتی متداول است به‌عنوان یک ضرورت مطرح بوده است. پس از تأسیس انجمن آموزش مهندسی ایران، تأسیس مرکزی برای ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش مهندسی کشور در دستور کار قرار گرفت و به‌دنبال آن مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران در سال 1390 به‌همت انجمن آموزش مهندسی ایران و با همکاری فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردید. این مؤسسه تشکلی غیردولتی، غیرتجاری؛ غیرسیاسی و غیرانتفاعی؛ متشکل از افراد حقیقی، انجمن‌ها و مراکز دارای اهداف آموزشی و علمی است، که برای نیل به‌‌اهداف زیر تأسیس شده است:

  • ارزشیابی و اعتباربخشی نسبت به‌کیفیت آموزش مهندسی در تمام ارکان نظام آموزش مهندسی نظیر برنامه، تجهیزات، ابزارگان، فضا و مکان، هیأت‌علمی و سایر عواملی که در کیفیت آموزش مهندسی مؤثر هستند.
  • اطمینان‌بخشی و اعتباردهی آموزش مهندسی به‌ویژه برونداد برنامه دوره‌های کارشناسی مهندسی برای ایجاد اطمینان نسبت به‌صلاحیت دانش‌آموختگان جهت ورود به‌فعالیت‌های حرفه‌ای و نیز در ادامه تحصیل.
  • ایجاد زمینه‌های لازم برای ارتقای کیفیت آموزش مهندسی از طریق:

-        انجام تحقیقات علمی، فرهنگی در زمینه روش‌های اعتبارسنجی و اعتباردهی آموزش مهندسی

-        همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، صنعتی و پژوهشی

-        تدوین استانداردهای کیفیت آموزش مهندسی و شاخص‌های آن

-        اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی به‌مجموعه‌های آموزش‌دهنده، برنامه‌ریز و استفاده‌کنندگان (صنعت) با انتشار خبرنامه، نشریه، کتاب و یا همایش‌های تخصصی

-        ترغیب گروه‌های آموزشی در اجرای فرایند ارزیابی درونی و برونی و فراهم آوردن ساز و کار اجرایی لازم

-        حمایت  از ارزیابی‌های درون‌سازمانی، نهادهای آموزشی و همکاری با آن‌ها

-        فراهم آوردن زمینه‌های ارتباط سازمان با شبکه‌های بین‌المللی

برای آگاهی بیشتر از فعالیت‌های مؤسسۀ ارزشیابی آموزش مهندسی ایران، به‌وبگاه آن مراجعه بفرمایید.

www.iaiee.ir

تفاهم‌نامۀ همکاری‌ دوجانبه بین کرسی یونسکو در آموزش مهندسی و مؤسسۀ ارزشیابی آموزش مهندسی ایران در تاریخ 1392/12/25 به امضا رسیده است. در حال حاضر  کرسی یونسکو در آموزش مهندسی ارتباط نزدیکی با مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران داشته و در گذشته نیز پیش‌نویس اساسنامه و استاندارد‌ها و ملاک‌های ارزشیابی و سازوکار ارزشیابی درونی و بیرونی را، از طریق انجام یک پروژه پژوهشی، برای این مؤسسه تهیه نموده است.


881 بازدید