سخنرانی رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی در همایش «آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی» در دانشگاه علم وصنعت ایران؛ 25/10/96


دکتر حسین معماریان، رئیس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، به عنوان سخنران مدعو در همایش «آموزش، برنامه ریزی و ارزیابی» که توسط معاونت آموزشی دانشگاه علم وصنعت ایران در روز دوشنبه بیست و پنجم دیماه 1396 در آمفی تئاتر شهید بهرامی دانشگاه برگزار شد، سخنرانی کردند.   
در این همایش ابتدا دکتر سیدین (معاون اداری ـ مالی و مدیریت منابع دانشگاه و قائم مقام رییس دانشگاه) در خصوص برنامه راهبردی دانشگاه و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین و توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه سخن گفت.
در ادامه همایش، دکتر کلانتر (معاون آموزشی دانشگاه)، سخنرانی کرد. ایشان اشاره کردند در برنامه راهبردی خود دانشگاه نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین را در نظر داریم و شعارمان «سرآمد در علم و فناوری، پیشرو در کارآفرینی دانش بنیان» است که این هم محقق نمی شود مگر با در نظر گرفتن اهداف کمی و کیفی آموزش. ایشان همچنین با انتقاد از کم توجهی دانشگاهها به حضور انجمهای تخصصی و با تاکید بر لزوم استفاده از این انجمنها در دانشگاه، ضمن تشکر از حضور رییس انجمن آموزش مهندسی ایران در این همایش، از همه اعضای هیات علمی دانشگاه دعوت کرد با عضویت در این انجمن، از کارگاه ها و سخنرانی های انجمن آموزش مهندسی ایران بهره مند شوند و برای برگزاری گردهمایی این انجمن در دانشگاه نیز، اعلام آمادگی و استقبال کرد.

سخنران بعدی همایش، دکتر فرجی دانا دوران حاضر را عصر غربت آموزش دانست و گفت: در حرکت تعالی بخش تبدیل دانشگاههای نسل اول به نسل دوم، آموزش فدا شد و بیم آن است در تبدیل به دانشگاه نسل سوم، آموزش و پژوهش، فدای کارآفرینی شود. ایشان با تاکید بر اهمیت آموزش مهندسی گفت: آموزش در هر رشته ای از مکانیزم ثابتی پیروی می کند ولی باید به آموزش مهندسی، توجه خاص نشان داد. مهندسی، فنون، دانش و توانمندی هایی است که ذاتاً در طبیعت دستکاری می کند و تأثیرش بر جامعه بشری بسیار مهم است. در آموزش مهندسی، جنبه هایی مطرح است که در سایر رشته ها مطرح نیست و لذا در برنامه ریزی و ارزیابی باید این وجوه را مورد نظر قرار دهیم و از آنجا که مهندسی، تداخلی در نظم طبیعی جهان ایجاد می کند، باید مفهوم توسعه پایدار در فعالیت مهندسی، مورد توجه قرار گیرد.
دکتر فرجی دانا با طرح بحث اخلاق پایدارپذیری، گفت: همه ما تصدیق می کنیم که وقتی فعالیت ما، کره زمین را تحت تاثیر قرار می دهد، باید تحول دیدگاهی در فعالیت مهندسی ما صورت پذیرد و این تحول از آموزش مهندسی آغاز می شود. وی تاکیدکرد: باید به اخلاق حاکم بر فعالیت مهندسی، چشم داشت وگرنه نمی توان در آینده، بهبودی در محیط زیست انتظار داشت. وی همچنین با اشاره به وجه اقتصادی فعالیت مهندسی گفت: از مهمترین بخش های اخلاق در وجه اقتصادی، ممیزی محیط زیست برای پروژه هاست که باید تأثیر پروژه بر محیط زیست، تا انتها دیده شود.   
مشاور علمی رییس جمهور در بخش دیگر سخنانش، دانشجوی آچار به دست را یک نقطه قوت دانست و گفت: باید به فکر مهندس دانشجو باشیم و نه دانشجوی مهندسی و آموزش مهارت های عمومی و تخصصی، از وظایف ماست که در تدوین برنامه باید به آن توجه کنیم. وی همچنین تصریح کرد: باید به استانداردسازی، یعنی آموزش استاندارد و استاندارد آموزش توجه کرد و حیف است به کیفیت افزایی آموزش عالی در آموزش مهندسی کم توجه باشیم.
دکتر فرجی دانا در خاتمه تأکید کرد: باید کیفیت نه در خانواده آموزش عالی، بلکه در بدنه مردم، تبدیل به یک خواست اجتماعی شود و اگر اخلاق، در علم و فناوری به عنوان اصل پذیرفته شده ما، مورد توجه قرار گیرد و به دانشجو یاد دهیم به جای درست کار کردن، به کار درست بپردازد، بسیاری از مشکلات فعلی ما رفع می شود.     

آخرین سخنران همایش، دکتر حسین معماریان (رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی) بود. وی در خصوص ضرورت ارزیابی در برنامه ریزی سخنرانی کرد و گفت: در تمام دنیا، برنامه آموزشی را ارزیابی می کنند و بعد از یافتن کاستی های آن، برای رفع نواقصش برنامه ریزی می کنند. بویژه در مدل جدید ارزشیابی، دیگر داشته های دانشگاه مهم نیستند، توانایی های خروجی و محصول دانشگاه برای برنامه ریزی در نظر گرفته می شود. اگر دانشگاهی برنامه آموزشی خود را ارزیابی درونی کند می فهمد فارغ التحصیل او به کدام توانایی ها رسیده یا نرسیده است و بعد برنامه ریزی       می کند تا در معیار جهانی، فارغ التحصیل تربیت کند.

دکتر معماریان با تصریح اینکه بخش دانشی آموزش ما قوی و توانایی مهارتی آن بسیار ضعیف است، تأکید کرد: اگر می خواهیم در تراز جهانی، مهندس تربیت کنیم باید به ارزیابی آموزش، توجه کنیم. وی همچنین گفت: در دانشگاه های ما، پژوهش بر آموزش سایه انداخته و علیرغم پیشرفت ها و تغییرات شگرف در دنیا، در آموزش تغییرات زیادی نداشته ایم. این تغییرات، نگاه تازه ای به یادگیری و یاددهی می خواهد ولی توجه به پژوهش باعث شده تغییرات سطح دنیا را نادیده بگیریم.

رییس کرسی یونسکو در آموزش مهندسی با تاکید بر اینکه باید فکری برای عسرت آموزش کرد، گفت: در آموزش یونسکو به فکر طرحی هستیم که برای کارهای آموزشی خوب، ارزش قایل شوند تا کم کم به آموزش بازگردیم. ما بهترین اساتید را استخدام کرده ایم ولی وظیفه دانشگاه هاست تا با برگزاری دوره و کارگاهها بگویند چگونه با روشهای جدید و تکنولوژی مدرن، اساتید علم خود را منتقل کنند. ما حدود 1.4 میلیون دانشجوی مهندسی و حدود 14 هزار استاد داریم که اینها را تربیت می کنند ولی هیچ پژوهشی درباره اینکه اینها چه می کنند و چه مشکلاتی دارند، نداریم.

دکتر معماریان در پایان با تصریح بر ضرورت پرداختن بیش از پیش به آموزش، از طراحی دوره کارشناسی «آموزش مهندسی» و افزودن درسی با همین عنوان برای دانشجویان دوره دکتری دانشگاه تهران از نیمسال آینده خبر داد.

در آخرین بخش از مراسم افتتاحیه، تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران و کرسی یونسکو در آموزش مهندسی به امضای دکتر کلانتر به نمایندگی از دانشگاه و دکتر معماریان به نمایندگی از  کرسی یونسکو در آموزش مهندسی رسید. تبادل اطلاعات در مورد تحولات جهانی در حوزه مهندسی، شناسایی چالش های آموزش مهندسی، آمایش رشته ها و برنامه های آموزش مهندسی و ارایه راهکار برای ارتقای مستمر آموزش مهندسی از مفاد آن است.

برگزاری جلسه «هم اندیشی با اساتید در ارزیابی رویه های موجود در آموزش»، بخش دیگر این همایش یک روزه بود و با حضور اعضای هیات علمی و پاسخگویی معاون و مدیران آموزش دانشگاه به نقد و بررسی گذاشته شود.

به نقل از سایت دانشگاه علم و صنعت ایران با تخلیص

      


972 بازدید
نظر شما چیست
 captcha