Educational Innovations - کرسی یونسکو در آموزش مهندسی ucee
پژوهش در آموزش
جستارهای آموزشی
با آغاز هزارۀ سوم، بسیاری از کشورهای جهان آموزشهای عرضه شده خود را مورد بازنگری قرار دادند. این بازنگریها دستاوردهای با ارزشی را برای آموزش مهندسی بههمراه داشته است. از اهداف کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، رصد نمودن یافتهها و نوآوریها، در وجوه مختلف آموزش مهندسی، و بهاشتراک گذاردن آنها با همکاران دانشگاهی، و دیگر طرفهای ذینفع، در سطح ملی و فراتر از آن است. این اقدام همراستا با یکی از زمینههای اصلی پژوهش در کرسی یونسکو، یعنی شناسایی چالشهای جاری آموزش مهندسی کشور و پیشنهاد راهحلهای مناسب، چه در زمینۀ محتوای آموزش و چه در مورد نحوۀ اجرای آن، است.
نتایج بهدست آمده از ارزیابی درونی چندین برنامۀ آموزش کارشناسی مهندسی دانشگاههای مختلف، چالشهای آموزشی عمدۀ این برنامهها را آشکار کرد. «نوآوریهای آموزشی» در عمل «پیشنهادهای آموزشی» است که با ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن این کاستیها، برنامههای آموزش مهندسی کشور را برای گذر موفقیتآمیز از فرایند ارزیابی برونی، در سطح ملی و بینالمللی، آماده سازد. نتیجۀ پژوهشهای صورت گرفته در زمینۀ آموزش مهندسی، از یک سو بهشورای راهبردی کرسی یونسکو عرضه شده؛ و از سوی دیگر از طریق وبگاه کرسی، در معرض داوری همکاران دانشگاهی قرارمیگیرد. بههمراه هر پیشنهاد آموزشی، مستندات لازم، از جمله گزارش پژوهش، که اغلب به صورت مقالاتی به چاپ رسیده، نیز عرضه میشود. همکاران و مراکز دانشگاهی میتوانند نظرات و یافتههای خود را، در مورد هریک از این پیشنهادهای آموزشی، و پیامدهای اجرای آن، با ما و دیگر ذینفعان در سرتاسر کشور، به اشتراک بگذارند.
حسین معماریان
1404
101. آموزش مهندسی یکپارچه
یاددهی-یادگیری یکپارچه چیست؟ مهندسی یکپارچه کدامست؟ یکپارچگی آموزش چگونه حاصل میشود؟
100. یادگیری شنیداری با پادکست
سبک یادگیری شنیداری چه ویژگیهایی دارد؟ پادکست آونگ چیست و چه محتوایی دارد؟

99. سیر تحول دانشگاه
دانشگاه کجاست؟ نسلهای مختلف دانشگاهی چه ویژگیهایی دارند؟ دانشگاههای ما در چه مرحلهای هستند؟

98. چالشهای بزرگ مهندسی
دستاوردها و ناکامیهای عمده مهندسی در قرن بیستم چه بوده است؟ چالشهای عمده مهندسی در قرن 21 کدامست؟ چرا مقابله با این چالشها ضروری است؟ چالشهای عمده مهندسی کشور ما چیست؟

97. یادگیری بزرگسالان
یادگیری کودکان و نوجوانان، چه تفاوتهایی با یادگیری بزرگسالان دارد؟ آندراگوژی چیست و اصول آن کدامست؟ چگونه میتوان از اصول آندراگوژی برای بهبود یادگیری بزرگسالان استفاده کرد؟
1403

96. یادگیری خُرد
یادگیری خرد چیست و چگونه میتواند تمایل فراگیران به یادگیری را افزایش دهد؟ |

95. دوره آموزشی «توسعه حرفهای هیأت علمی»
آموزش باکیفیت محتاج مدرسانی است که در مورد روشهای یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند.

94. برنامه درسی پنهان در آموزش عالی
1402

93. برنامهریزی راهبردی در آموزش عالی

92. آموزش فنی و مهندسی در ایران، چالشها و راهکارها

91. یک دهه با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی

90. الگوهای طراحی آموزشی
1401

89. آرمانهای یونسکو برای آموزش

88. پرسش و پاسخ و یادگیری

87. مهارتهای نرم و اشتغال
86. مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی

85. همترازی درس

84. یادگیری خودتنطیم

83. تعیین سبک یادگیری

82. ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی
81. طراحی فراگیر برای یادگیری (UDL)

80. تدارک کار تیمی
1400
79. توسعه هویت دانشجویان و یادگیری
78. دیروز، امروز و فردای آموزش مهندسی

77. طرز فکر و یادگیری

76. شناخت، فراشناخت و یادگیری
75. طراحی سازوکار درس
74. اصول یادگیری مؤثر
1399

73. مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری
72. 200 ابزار برتر یادگیری در وب
71. آرمانهای یونسکو برای آموزش
70. خودارزیابی اعضای هیأت علمی

69. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)

68. چرا، چطور و چگونه؟
67. یونسکو، کووید 19 و آموزش برخط
66. PHD چیست؟
65. آموزش مهندسی در شرایط بحران
1398

64. ایستگاه نوآوری

63. سازوکار یاددهی و یادگیری
62. ده اقدام برجسته دهه گذشته برای ارتقای آموزش مهندسی ایران 1388-1398)

61. دیروز، امروز و فردای باسوادی

60. یادگیری معکوس
1397

59. ارتباط صنعت و دانشگاه

58. تشکیل دفتر دادوری در مراکز آموزش عالی

57. چالشهای ارزیابی عملکرد هیأت علمی

56. بررسی علل بیانگیزگی دانشجویان مهندسی
1396

55. عسرت آموزش، در آموزش مهندسی

54. چالشهای آموزش برخط مهندسی

53. طراحی دوره «کارشناسی ارشد آموزش مهندسی»
52. طراحی درس جدید تحصیلات تکمیلی «آموزش مهندسی»

51. دوره آموزشی توسعه مهارتهای یاددهی-یادگیری اعضای هیأت علمی

50. کسب «توانایی جانبی» در دوره کارشناسی مهندسی

49. هوشهای چندگانه و یادگیری

48. ساماندهی راهنمای درس

47. ارتقاء انگیزه دانشجویان مهندسی

46. نظرسنجی کاغذی تکمیلی از دانشجویان

45. هفت اصل تدریس خوب در آموزش کارشناسی
1395

44. ضرورت نوآوری در آموزش مهندسی

43. ضرورت آیندهپژوهی در آموزش مهندسی

42. اصلاح گزارش عملکرد دانشجویان

41. توسعه همکاریهای بینالمللی در آموزش مهندسی

40. سنجش میزان یادگیری دانشجویان
39.کاستیهای برنامههای آموزش مهندسی ایران

38. آموزش طراحی مهندسی

37. ارزیابی برونی برنامههای آموزش مهندسی

36.آموزش نشریافتههای پژوهش

35. توسعه تواناییهای آیندهساز در دانشجویان مهندسی

34. آموزش اخلاق حرفهای

33. مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی

32. سازوکار حضور و غیاب دانشجویان

31.بازنگری نظرسنجی برخط از دانشجویان
1394

30. آموزش توسعه پایدار

29. کاهش اقبال دانشآموزان به رشتههای فنی مهندسی

28. ضرورت پژوهش در آموزش مهندسی

27. توسعه مهارتهای یاددهی- یادگیری دستیاران آموزشی

26. ارتقای کیفیت آموزش مهندسی

25. طراحی درس جدید یا بازنگری درس موجود

24.انتخاب دانشجویان برجسته توسط «فهرست تشویق دانشکده»

23. تشکیل گروه بررسیهای آموزشی

22.تهیه هدفها و دستاوردهای آموزش مهندسی
1393

21. توسعه مهارتهای آموزشی اعضای هیأت علمی

20. ارزیابی درونی برنامههای آموزش مهندسی

19. پیمانهای جهانی هم ارزی آموزش مهندسی

18. آموزش مهندسی استاندارد

17. مقابله با پژوهش نمایی در آموزش عالی

16. بازنگری پروژه کارشناسی مهندسی

15. بازنگری دستورالعمل برگزاری امتحانات

14. بازنگری تقویم آموزشی

13. بازنگری برنامههای آموزش مهندسی
1392

12. درس جدید درآمدی بر مهندسی

11. یادگیری فعال

10. سبکهای یاددهی-یادگیری

9. ارتقاء جایگاه تفکر خلاق در آموزش مهندسی

8. آموزش کار تیمی

7. آموزش مهارتهای ارتباطی

6. آموزش نگارش پیراسته

5. تدریس با پاورپوینت

4. ارزشیابی برنامههای آموزش مهندسی
1391

3. آموزش مهندسی در ایران

2. چالشهای جهانی مهندسی

1. مهندس و مهندسی
