پژوهش در آموزش

 

جستارهای آموزشی

با  آغاز هزارۀ سوم، بسیاری از کشور‌های جهان آموزش‌‌های عرضه‌ شده خود را مورد بازنگری قرار‌ دادند. این بازنگری‌ها دستاوردهای با ارزشی را برای آموزش مهندسی به‌همراه داشته است. از اهداف کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، رصد‌ نمودن یافته‌ها و نوآوری‌ها، در وجوه مختلف آموزش مهندسی، و به‌اشتراک گذاردن آنها با همکاران دانشگاهی، و دیگر طرف‌های ذینفع، در سطح ملی و فراتر از آن است. این اقدام هم‌راستا با یکی از زمینه‌های اصلی پژوهش در کرسی یونسکو، یعنی شناسایی چالش‌های جاری آموزش مهندسی کشور و پیشنهاد راه‌‌حل‌‌های مناسب، چه در زمینۀ محتوای آموزش و چه در مورد نحوۀ اجرای آن، است.

نتایج به‌دست آمده از ارزیابی درونی چندین برنامۀ آموزش کارشناسی مهندسی دانشگاه‌های مختلف، چالش‌های آموزشی عمدۀ این برنامه‌ها را آشکار کرد. «نوآوری‌های آموزشی» در عمل «پیشنهادهای آموزشی» است که با ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن این کاستی‌ها، برنامه‌های آموزش مهندسی کشور را برای گذر موفقیت‌آمیز از فرایند ارزیابی برونی، در سطح ملی و بین‌المللی، آماده سازد. نتیجۀ پژوهش‌های صورت گرفته در زمینۀ آموزش مهندسی، از یک سو به‌شورای راهبردی کرسی یونسکو عرضه شده؛ و از سوی دیگر از طریق وبگاه کرسی، در معرض داوری همکاران دانشگاهی قرارمی‌گیرد. به‌‌همراه هر پیشنهاد آموزشی، مستندات لازم، از جمله گزارش پژوهش‌، که اغلب به‌‌ صورت مقالاتی به‌ چاپ رسیده، نیز عرضه می‌شود. همکاران و مراکز دانشگاهی می‌توانند نظرات و یافته‌‌های خود را، در مورد هریک از این پیشنهادهای آموزشی، و پیامدهای اجرای آن، با ما و دیگر ذینفعان در سرتاسر کشور، به‌ اشتراک بگذارند.

حسین معماریان


 

 

1404

آموزش مهندسی یکپارچه

101. آموزش مهندسی یکپارچه

یاددهی-یادگیری یکپارچه چیست؟ مهندسی یکپارچه کدامست؟ یکپارچگی آموزش چگونه حاصل می‌شود؟

 

یادگیری شنیداری با پادکست

100. یادگیری شنیداری با پادکست

سبک یادگیری شنیداری چه ویژگی‌هایی دارد؟ پادکست آونگ چیست و چه محتوایی دارد؟

99. سیر تحول دانشگاه

دانشگاه کجاست؟ نسل‌های مختلف دانشگاهی چه ویژگی‌هایی دارند؟ دانشگاه‌های ما در چه مرحله‌ای هستند؟

چالش های بزرگ مهندسی

98. چالش‌های بزرگ مهندسی

دستاوردها و ناکامی‌های عمده مهندسی در قرن بیستم چه بوده است؟ چالش‌های عمده مهندسی در قرن 21 کدامست؟ چرا مقابله با این چالش‌ها ضروری است؟ چالش‌های عمده مهندسی کشور ما چیست؟

97. یادگیری بزرگسالان

یادگیری کودکان و نوجوانان، چه تفاوت‌هایی با یادگیری بزرگسالان دارد؟ آندراگوژی چیست و اصول آن کدامست؟ چگونه می‌توان از اصول آندراگوژی برای بهبود یادگیری بزرگسالان استفاده کرد؟

1403

96. یادگیری خُرد

یادگیری خرد چیست و چگونه می‌تواند تمایل فراگیران به یادگیری را افزایش دهد؟

 

95. دوره آموزشی «توسعه حرفه‌ای هیأت علمی»

آموزش باکیفیت محتاج مدرسانی است که در مورد روش‌های یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند.

برنامه درسی پنهان در آموزش عالی

94. برنامه درسی پنهان در آموزش عالی

آیا برنامه درسی رسمی طراحی و اجرا شده، تنها منبع یادگیری دانشجویان در دانشگاه است؟ آیا تغییر و تحول زیادی که در دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه ایجاد می‌شود، می‌تواند تنها ناشی از تأثیر آموزش برنامه درسی مصوب باشد؟

1402

93. برنامه‌ریزی راهبردی در آموزش عالی

برنامه‌ریزی راهبردی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ چگونه می‌توان از برنامه‌ریزی راهبردی برای تحلیل و شناسایی راهکارهایی برای حل چالش‌های آموزشی استفاده کرد؟

92. آموزش فنی و مهندسی در ایران، چالش‌ها و راهکارها

عمده‌ترین چالش‌های آموزش مهندسی کدام است؟ چه راه حل‌هایی برای مقابله با آنها متصور است؟

91. یک دهه با کرسی یونسکو در آموزش مهندسی

اهداف، دامنه فعالیت‌ها و دستاوردهای کرسی یونسکو در آموزش مهندسی، در طول یک دهه فعالیت آن، چه بوده است؟ 

90. الگوهای طراحی آموزشی

چه مدل‌ها و اصولی برای طراحی آموزش یک درس یا یک فعالیت آموزشی، پیشنهاد شده است؟

1401

89. آرمان‌های یونسکو برای آموزش

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) چه اهدافی را برای گسترش آموزش درنظر گرفته است؟ 

88. پرسش و پاسخ و یادگیری

چه نوع سؤال، و به چه صورتی، می‌تواند انگیزه دانشجویان را به فراگیری افزایش دهد و شرایط یادگیری فعال را در کلاس ایجاد نماید؟ 
نوآوری آموزشی: مهارت های نرم و اشتغال

87. مهارت‌های نرم و اشتغال

معروف است که: «این تخصص و مدرک تحصیلی است که باعث دعوت افراد به یک مصاحبه استخدامی می‌شود. ولی آنچه که باعث گزینش نهایی یک نفر، از میان متقاضیان متعدد استخدام می‌شود، مجموعه شایستگی‌ها و مهارت‌های فردی وی است»

86. مؤسسه ارزشیابی آموزش مهندسی

برنامه‌های آموزشی مهندسی کشور، توسط چه مرکزی و چگونه اعتبارسنجی و ارزشیابی می‌شوند؟ 

85. همترازی درس

چگونه مطمئن شویم که فعالیت‌هایی که برای طراحی درس، انتخاب منابع درسی و تدریس آن در کلاس، انجام می‌دهیم هدف‌های یادگیری درس را محقق خواهد کرد؟

84. یادگیری خودتنطیم

یادگیری خودتنظیم چیست؟ چرخه یادگیری خودتنظیم از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ دانشجویان و اساتید چه نقشی در توسعه مهارت‌های خودتنظیمی دارند؟

83. تعیین سبک یادگیری

یادگیری خودتنظیم چیست؟ چرخه یادگیری خودتنظیم از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ دانشجویان و اساتید چه نقشی در توسعه مهارت‌های خودتنظیمی دارند؟ 

82. ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی

مدل منطقی آموزش چیست؟ چگونه می‌توان با استفاده از مدل منطقی، میزان اثربخشی یک برنامه آموزشی را سنجید؟ 

81. طراحی فراگیر برای یادگیری (UDL)

طراحی فراگیر یادگیری به چه معنا است؟ اصول طراحی فراگیر کدامند؟

80. تدارک کار تیمی

چرا بسیاری از کارهای تیمی دانشجویی ناموفق است؟ «پنجره جوهری» چه اطلاعاتی در اختیار قرار می‌دهد؟

1400

79. توسعه هویت دانشجویان و یادگیری

هویت چیست؟ رشد و توسعه هویت در دانشجویان چگونه انجام می‌شود؟ توسعه هویت چه نقشی در یادگیری دارد؟

78. دیروز، امروز و فردای آموزش مهندسی

در چند دهه اخیر، چه تحولات عمده‌ای در آموزش مهندسی صورت گرفته است؟ این تحولات چه نقشی در ارتقای آموزش مهندسی داشته‌اند؟

77. طرز فکر و یادگیری

طرز فکر چیست و چه نقشی در یادگیری دارد؟ طرز فکر ثابت و رشد چه تفاوتی با هم دارند؟ آیا می‌توان طرز فکر را اصلاح کرد؟

76. شناخت، فراشناخت و یادگیری

فراشناخت چیست و چه تفاوتی با شناخت دارد؟ نقش فراشناخت در یادگیری چیست؟

75. طراحی سازوکار درس

«هم ترازی آموزش» چگونه محقق می‌‎‌‌شود؟ «نقشه درس» چیست و چگونه تهیه می‌شود؟ «راهنمای درس» راهنمای درس چه محتوایی دارد؟

74. اصول یادگیری مؤثر

هفت اصلی که می‌تواند یادگیری را افزایش دهد کدامند؟ توجه به چه نکاتی یادگیری را بهتر می‌کند؟

1399

73. مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی، مستقر در شیراز، با چه هدفی تشکیل شده است؟ دامنه خدمات ارائه شده توسط این مرکز چیست؟ چگونه می‌توان از این خدمات استفاده کرد؟ 

72. 200 ابزار برتر یادگیری در وب

نرم‌افزارها و دیگر ابزارهای یادگیری در وب که می تواند به یادگیری کمک نماید، کدامند؟ و چه توانایی‌هایی دارند؟

71. آرمان‌های یونسکو برای آموزش

یونسکو چه راهکارهایی را برای تضمین آموزش با کیفیت، برابر و فراگیر، و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه در نظر گرفته است؟

70. خودارزیابی اعضای هیأت علمی

خود اریابی چیست و چگونه انجام می شود؟ نتایج خودارزیابی چگونه می تواند به ارتقای کیفیت تدریس کمک کند؟

69. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)

آیسسکو چیست و چه هدف‌هایی را دنبال می‌کند؟ کمیسیون ملی آیسسکو در ایران چه نقشی را برعهده دارد؟

68. چرا، چطور و چگونه؟

تفاوت سؤال‌‎هایی که با «چرا» شروع می‌شود، با سؤال‌هایی که با «چگونه یا چطور» شروع می‌شوند، در چیست؟ 

67. یونسکو، کووید 19 و آموزش برخط

راه‌حل‌های یونسکو برای آموزش در بحران کرونا چیست؟ یونسکو چه منابعی را در این زمینه تهیه یا معرفی کرده است؟

66. PHD چیست؟

پی اچ دی چگونه تعریف می‌شود؟ با چه میزان دانش و کوشش می‌توان این مدرک را کسب کرد؟

65. آموزش مهندسی در شرایط بحران

تا چه حد در آموزش موفق بوده‌ایم؟ شرایط عرضه موفقیت‌آمیز یک درس به صورت برخط چیست؟

1398

64. ایستگاه نوآوری

در سال‌های اخیر نوآوری به کلیدواژه پیشرفت و توسعه کشورها سازمان‌ها و مؤسسات تبدیل شده است. 

63. سازوکار یاددهی و یادگیری

چه آینده‌ای برای فرایند یاددهی-یادگیری می‌توان متصور شد؟ نظریه‌های معروف یادگیری کدامند؟ 

62. ده اقدام برجسته دهه گذشته برای ارتقای آموزش مهندسی ایران 1388-1398)

در طول یک دهه که از تأسیس انجمن اموزش مهندسی ایران می‌گذرد، چه کوشش‌هایی برای ارتقای

61. دیروز، امروز و فردای باسوادی

مفهوم سواد در صده گذشته تغییرات بسیاری کرده است. به‌عنوان مثال در طری این مدت یونسکو چهار تعریف مختلف

60. یادگیری معکوس

در دنیایی که دانشجویان از طریق تلفن همراه به هر گونه اطلاعات مورد نیاز دسترسی دارند، آیا می‌توان آنها را به روش‌های تدریس سنتی، در کلاس راضی نگاه داشت؟

1397

59. ارتباط صنعت و دانشگاه

همچنان که کالای تولید شده در یک کارخانه باید رضایت مصرف‌کنندگان را به دست آورد، تا بقا و رشد کارخانه تضمین شود؛ محصولات دانشگاه یعنی دانش‌آموختگان نیز باید بتوانند 

58. تشکیل دفتر دادوری در مراکز آموزش عالی

ارائه خدمات آموزشی خوب، محدوذ به در اختیار داشتن اساتید مجرب، کارکنان ورزیده و تأمین امکانات درخور، نمی‌شود. ایجاد محیطی مناسب برای یاددهی و یادگیری، که عاری از تنش‌ها و منازعات باشد،

57. چالش‌های ارزیابی عملکرد هیأت علمی

ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی توسط نظرسنجی از ذینفعان آموزش یکی از روش‌های آگاهی از کاستی‌ها به‌منظور بالا بردن کیفیت آموزش‌های ارائه شده است. در این نوشته ... ادامه

56. بررسی علل بی‌انگیزگی دانشجویان مهندسی

در چند سال اخیر گزارش‌های متعددی از بی‌انگیزگی دانشجویان از سوی اساتید ارائه شده است. به‌منظور بررسی این مسئله

1396

55. عسرت آموزش، در آموزش مهندسی

رشد جمعیت و افزایش اقبال به آموزش در کشور باعث شد که برای چند دهه، برای هر فرصت تحصیل چند متقاضی وجود داشته باشد. در چنین شرایطی بود که

54. چالش‌های آموزش برخط مهندسی

بررسی‌ها و اقدامات مربوط به استفاده از فناوری در آموزش و یادگیری تاریخچه طولانی دارد. در گذشته نه چندان دور، آموزش از 

53. طراحی دوره «کارشناسی ارشد آموزش مهندسی»

از اهداف اصلی آموزش عالی کشور، تولید و اشاعه دانش و تربیت نیروی متخصص و ماهر برای رشد و توسعه جامعه است. در این میان 

52. طراحی درس جدید تحصیلات تکمیلی «آموزش مهندسی»

جهانی شدن اقتصاد، پیشرفت‌های شگرف در فناوری و علوم و حرکتی جهانی به سمت ارزشیابی دستاورد محور برنامه‌‎های

51. دوره آموزشی توسعه مهارت‌های یاددهی-یادگیری اعضای هیأت علمی

کیفیت شرط بقای مراکز آموزشی مدرن و دریچه‌ای به سوی جهانی شدن آموزش عالی است. یکی از در دسترس‌ترین روش‌ها برای

50. کسب «توانایی جانبی» در دوره کارشناسی مهندسی 

این روزها، هرچند مدت یک بار با چاپ یک مقاله با ارائه یک سخنرانی، این مطلب بار دیگر مطرح می شود که دانش‌آموختگان

49. هوش‌های چندگانه و یادگیری

هوش چه نقشی در یادگیری و انتخاب‌های تحصیلی و شغلی دارد؟ 

48. ساماندهی راهنمای درس

قسمت عمده فعالیت‌های آموزشی اساتید مهندسی را می‌توان به سه بخش فعالیت‌های قبل از تدریس، عملیات تدریس و یادگیری و فعالیت‌های مربوط

47. ارتقاء انگیزه دانشجویان مهندسی

انگیزه نیرویی است که فرد را به عمل و حرکت وا می‌دارد به وی انرژی می‌دهد و فعالیت‌های او را در جهت رسیدن به هدف شکل می‌دهد. هر فرد

46. نظرسنجی کاغذی تکمیلی از دانشجویان

یکی از روش‌های آگاهی از میزان موفقیت آموزش‌های ارائه شده نظرسنجی از دانشجویان است. این نظرسنجی‌ها، که از دیرباز مرسوم بوده است.

45. هفت اصل تدریس خوب در آموزش کارشناسی

آموزش کارشناسی را چگونه می‌توان بهبود بخشید؟ آموزش خوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟ در سال 1987 میلادی، دو پژوهشگر به نام‌های 

1395

44. ضرورت نوآوری در آموزش مهندسی

در سال های اخیر رشد تعداد مقالات منتشر شده در نشریات پژوهشی بین المللی به عنوان معیار پیشرفت علمی و نوآوری در نظر گرفته شده است.

43. ضرورت آینده‌پژوهی در آموزش مهندسی

در دنیای امروز تغییرات با آهنگی پرشتاب‌تر از گذشته رخ می‌دهند. تغییرات فناوری و به‌دنبال آن تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روز افزون

 42. اصلاح گزارش عملکرد دانشجویان

سطح نمرات درس‌ها در مراکز آموزشی مختلف متفاوت است. حتی در یک دانشگاه نیز نمرات دانشجویان در دانشکده‌ها با گروه‌های آموزشی مختلف، یکسان نیست.

41. توسعه همکاری‌های بین‌المللی در آموزش مهندسی

دستور کار سازمان ملل متحد برای توسعه پایدار، با عنوان «دگدگون ساختن جهان ما» در سپتامبر 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

40. سنجش میزان یادگیری دانشجویان

اساتید مهندسی سال‌های زیادی را صرف فراگیری دانش و مهارت، در زمینه تخصصی و کار حرفه‌ای خود می‌کنند؛ ولی اغلب آموزش مناسبی را

39.کاستی‌های برنامه‌های آموزش مهندسی ایران

آموزش مهندسی در سطح جهان، به یک تعریف کم و بیش واحد از توانایی‌های مورد نیاز دانش‌آموختگان مهندسی نزدیک شده است. ما نیز اگر بخواهیم

38. آموزش طراحی مهندسی

طراحی، اوج فعالیت‌های مهندسی است. مهندسان، با بکارگیری قوه تخیل و مهارت‌های حرفه‌ای خود نقش مؤثری در طراحی و 

37. ارزیابی برونی برنامه‌های آموزش مهندسی

در یکی دو دهه گذشته ارزشیابی برنامه‌های آموزشی به‌عنوان رکنی مهم در آموزش مهندسی مورد شناسایی قرار گرفته است. مرور فرایند ارزشیابی 

36.آموزش نشریافته‌های پژوهش

با رشد روز افزون تحقیقات در زمینه‌های گوناگون دانش بشری، بر اهمیت روش‌های ثبت نتایج و ارائه دستاوردهای تحقیقات نیز افزوده شده است.

35. توسعه توانایی‌های آینده‌ساز در دانشجویان مهندسی

بازار کار به شدت رقابتی کنونی مهندسی این سؤال را از ابتدای تحصیل برای بسیاری از دانشجویان مطرح می‌کند که جدا از جدیت در خواندن درس‌ها و 

34. آموزش اخلاق حرفه‌ای

هر چند مدت یکبار اخباری در مورد رفتار یا عملکرد نا مناسب یا سوء استفاده شخصی در حرفه پزشکی، حقوق و یا حرفه‌های دیگر منتشر می‌شود.

33. مدیریت دانش در مؤسسات آموزش عالی

گزاره‌هایی چون: «در سال 2020 دانش بشری هر 73 روز دوبرابر خواهد شد» یا «حجم اینترنت هر 250 روز دوبرابر می‌شود» نمونه‌هایی هستند که 

32. سازوکار حضور و غیاب دانشجویان

از دیرباز ضرورت حضور دانشجویان در کلاس‌های درس دانشگاه و جلسات فعالیت آزمایشگاهی و حل مسأله موزد تأکید قرار گرفته است. این روزها

31.بازنگری نظرسنجی برخط از دانشجویان

نظرخواهی از دانشجویان، در مورد عملکرد اساتید، از دیرباز معمول بوده است. تا چند سال پیش نظرخواهی‌ها بصورت کاغذی

1394

30. آموزش توسعه پایدار

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) چه اهدافی را برای گسترش آموزش در نظر گرفته است؟

29. کاهش اقبال دانش‌آموزان به رشته‌های فنی مهندسی

آموزش عالی ایران در طول چند دهه گذشته سال‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذارده است. در طول دهه هشتاد شمسی تعداد دانشجویان آموزش 

28. ضرورت پژوهش در آموزش مهندسی

با گذشت حدود هشت دهه از آغاز آموزش عالی دانشگاهی در ایران، آموزش مهندسی کشور، در کنار گسترش کمی زیاد، فراز و فرودهای چندی را

27. توسعه مهارت‌های یاددهی- یادگیری دستیاران آموزشی 

تدریس با کیفیت محتاج حضور مدرسانی است که در مورد روش‌های یاددهی و یادگیری، آموزش دیده باشند.دباید توجه داشت که استادان تنها آموزشگران 

26. ارتقای کیفیت آموزش مهندسی 

کیفیت شرط بقای مراکز آموزشی مدرن و دریچه‌ای به‌سوی جهانی شدن آموزش عالی است. در یکی دو دهه گذشته آموزش مهندسی در سطح جهان، 

25. طراحی درس جدید یا بازنگری درس موجود

پس از آنکه ارائه درسی به ما محول شد و اطلاعات اولیه در مورد سابقه تدریس آن را به دست آوردیم کلیدی‌ترین اقدام تهیه هدف‌های یادگیری درس است.

24.انتخاب دانشجویان برجسته توسط «فهرست تشویق دانشکده»

توجه بیش از حد محیط‌های آموزشی به مفهوم شاگرد تولی، به‌ویژه بعد از در نظر گرفتن آن به عنوان معیاری برای ادامه تحصیل بدون کنکور در مقطع

23. تشکیل گروه بررسی‌های آموزشی

ارتقای مهارت‌های آموزشی مدرسان یک برنامه آموزشی و ایجاد هماهنگی بین آموزش‌های ارائه شده توسط مجموعه استادان، از مواردی است که

22.تهیه هدف‌ها و دستاوردهای آموزش مهندسی

یکی از پیش‌نیازهای آموزش موفق، تعیین هدف‌های یادگیری مناسب برای درس‌های و برنامه آموزشی است. استادان با آگاهی از هدف‌های برنامه، محتوای درس‌ها و 

1393

21. توسعه مهارت‌های آموزشی اعضای هیأت علمی

هدف از ارائۀ یک درس چیست؟ دانشجویان ما پس از پایان درس چه باید بدانند یا قادر به‌انجام آن باشند؟ چه میزان گفتن، شنیدن، خواندن، نوشتن،

20. ارزیابی درونی برنامه‌های آموزش مهندسی

میزان کارایی یک برنامه آموزشی از روی توانایی‌ها و دستاوردهای  کسب شده توسط دانش‌آموختگان آن سنجیده می‌شود. تنها از طریق ارزشیابی است که

19. پیمان‌های جهانی هم ارزی آموزش مهندسی

در یکی دو دهۀ گذشته اقدامات متعددی جهت امضای موافقت‌نامه‌های دو یا چند جانبه و ایجاد پیمان‌های بین‌المللی در زمینه ارزشیابی آموزش مهندسی

18. آموزش مهندسی استاندارد

گروه کاری یونسکو در مورد آموزش در قرن 21، در گزارش‌هایی که در سال‌های 1996 و 1998 عرضه کرد، ضمن تأکید بر نقش آموزش  مداوم،

17. مقابله با پژوهش نمایی در آموزش عالی

تعداد دانشجویان کشور از سال 1355 تا سال 1395 از 150 هزار به 4/5 میلیون نفر رسیده است. یعنی در مدت 40 سال 30 برابر  افزایش یافته است

16. بازنگری پروژه کارشناسی مهندسی

آموزش عالی در کشور ما در چند دهۀ گذشته تغییرات ساختاری و  محتوایی زیادی داشته است. بررسی برنامه‌های مصوب آموزش کارشناسی مهندسی کشور 

15. بازنگری دستورالعمل برگزاری امتحانات

آیا دانشجویان اجازه دارند در سر جلسۀ امتحان موبایل همراه داشته باشند؟ اگر دانشجویی در طول امتحان تقاضای رفتن به‌خارج از جلسۀ را کرد

14. بازنگری تقویم آموزشی

تدوین و اجرای مستمر یک تقویم آموزشی عاملی مهم در رعایت نظم  آموزش و پژوهش از نظر زمان‌بندی و تداوم آن و در نتیجه حفظ کیفیت مطلوب

13. بازنگری برنامه‌های آموزش مهندسی

همزمان با پایان گرفتن قرن بیستم و آغاز هزاره جدید، بسیاری از کشورهای جهان بازنگری‌های گسترده‌ای، به‌خصوص در زمینه  آموزش عالی

1392

12. درس جدید درآمدی بر مهندسی

آموزش دانشگاهی فنون، روابط و فرایند‌های یک رشته مهندسی را با جزئیات بسیار می‌آموزد ولی کمتر آموزشی در مورد نحوۀ به‌‌کارگیری آنها در 

11. یادگیری فعال

اتکای تنها به‌ سخنرانی سنتی، یا اختصاص کل یک جلسۀ درس به‌  ارائه یکنواخت مطالب با پاورپوینت، اغلب کسالت‌آور بوده و معمولا یادگیری مورد

10. سبک‌های یاددهی-یادگیری

اساتید دارای سبک‌های تدریس مختلفی بوده و دانشجویان نیز دارای سبک‌های یادگیری متفاوتی می‌باشند. بهترین و ماندگارترین یادگیری زمانی

9. ارتقاء جایگاه تفکر خلاق در آموزش مهندسی

تفکر، عملی ذهنی است و زمانی مطرح می‌گردد که انسان با مسئله‌ای مواجه ‌است و خواستار حل آن است. در این هنگام، در ذهن تلاشی برای

8. آموزش کار تیمی

با پیچیده‌تر شدن فرایندها و سیستم‌های صنعتی، امروزه این گروه‌ها  هستند که به‌ جای افراد، واحد کار در مؤسسات صنعتی بزرگ  شده‌اند. انتخاب گروه و

7. آموزش مهارت‌های ارتباطی

ارتباط تنها انتقال ایده‌ها و اطلاعات از یک نقطه به نقطۀ دیگر نیست. بلکه ارسال اطلاعات و مفاهیم به‌گونه‌ای است که مخاطب بتواند آن  را  درک کند

6. آموزش نگارش پیراسته

اگر سامان دادن یک پیغام را به ساختن یک دیوار تشبیه کنیم، شکل  نهایی پیغام تنها به‌کلمات (یعنی آجرهای دیوار) بستگی ندارد، بلکه  به‌نحوه‌ای که آنها 

5. تدریس با پاورپوینت

سخنرانی روشی سنتی برای آموزش، و عبارت از ایستادن در برابر  دانشجویان و عرصۀ اطلاعاتی جهت یادگیری آنهاست. در دانشگاه، هدف سخنرانی

4. ارزشیابی برنامه‌های آموزش مهندسی

امروزه مهندسی به‌ یک نظام جهانی تبدیل شده و در نتیجه آموزش آن نیز کم و بیش از الگویی جهانی تبعیت می‌نماید. در چنین شرایطی اعتبار مشابه مدارک

1391

3. آموزش مهندسی در ایران

براساس مدارک موجود، ایرا‌ن زمین زادگاه و محل پیدایش بسیاری  از نوآوری‌ها و اختراعات بوده و همچنین تعداد زیادی از اکتشافات علمی و فنی توسط

2. چالش‌های جهانی مهندسی

قرن بیستم شاهد شگرف‌ترین پیشرفت‌های مهندسی و فناوری بود. بدیهی است که در کنار این دستاوردها، ناکامی‌هایی نیز وجود داشته  است. در قرن بیستم

1. مهندس و مهندسی

در یک نظرخواهی، که در سال 1384 از تعدادی  از دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مهندسی دانشکده فنی دانشگاه تهران  صورت گرفت.
Responsive Image