طراحی درس های جدید

طراحی درس‌های جدید

 پیش نیاز هر برنامه آموزش مهندسی موفق، گذر موفقیت‌آمیز از یک فرایند ارزشیابی ملی یا بین‌المللی است. بررسی نتایج ارزیابی درونی چند برنامه آموزش مهندسی کشور کمبود برخی درس‌ها و ضرورت بازنگری برخی دروس دیگر را نشان داد. به منظور اقناع این خواسته چند درس جدید طراحی و به‌اجرا گذارده شده است.

       

درس درآمدی بر مهندسی         

یک درس سال اول مهندسی عرضه‌کننده مجموعه اطلاعات و مهارت‌هایی که دانشجویان در خلال تحصیل و مهندسان در طول  کار حرفه‌ای به آنها نیاز دارند (پیوست). کتاب درسی نیز برای این درس طراحی و به‌چاپ رسیده است (حرفه مهندسی، حسین معماریان، انتشارات دانشگاه تهران، 524 صفحه، 1391)

   

درس طراحی مهندسی                                                                

یک درس سال آخر مهندسی است که محتوای آن به‌صورت یک  درس مستقل و یا در خلال درس پروژه پایانی دوره کارشناسی، تدریس می‌‌شود (پیوست). برای این درس یک کتاب درسی نیز تألیف و به چاپ رسیده است (طراحی مهندسی، حسین معماریان، انتشارات دانشگاه تهران، 478 صفحه، 1392). 

   

درس یاددهی و یادگیری                                                               

یک درس تحصیلات تکمیلی، شامل روش‌های آماده شدن برای تدریس، فرایند تدریس و یادگیری موفق و سنجش میزان یادگیری است (پیوست). برای این درس کتابی نیز تألیف شده و به‌ چاپ رسیده است (نوآوری در آموزش مهندسی، حسین معماریان، انتشارات دانشگاه تهران، 439 صفحه، 1391). مطالب این کتاب به‌صورت چند کارگاه آموزشی نیز جهت اعضای هیأت‌علمی عرضه می‌شود.

یاددهی    

درس آموزش مهندسی

یک درس تحصیلات تکمیلی، به‌منظور توسعۀ مهارت‌های آموزشی آن‌ دسته از اعضای هیأت‌علمی، که در مراحل آغازین فعالیت حرفه‌ای خود هستند، و دانشجویان دکتری و پسادکتری مهندسی، که عضویت در هیأت‌علمی و تدریس را به‌عنوان حرفۀ آتی خود انتخاب کرده‌اند (پیوست)برای این درس یک کتاب کمک درسی نیز تألیف گردیده است (یاددهی و یادگیری، حسین معماریان، انتشارات دانشگاه تهران، 314 صفحه، 1398).



435 بازدید