معرفی کتاب: هوش مصنوعی و نظام آموزشی

کتاب هوش مصنوعی و نظام آموزشی (رهنمودی برای سیاست‌گذاران) توسط دکتر کاوه بازرگان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی ترجمه شده است.

این کتاب شامل شش فصل است که بر اساس موضوع‌ها، مباحث، گزارش‌ها و نتایج پژوهش‌های عرضه شده در کنفرانس بین‌المللی «هوش مصنوعی و آموزش با شعار برنامه‌ریزی آموزش در عصر هوش مصنوعی: هدایت جهش» که توسط یونسکو با میزبانی کشور چین برگزار شده بود، تنظیم یافته است. همچنین با توجه به اهمیت روز افزون کاربرد هوش مصنوعی در نظام آموزشی، در این کتاب جنبه‌های مثبت و منفی کاربرد آن مورد بحث قرار گرفته است. در پایان کتاب، فهرستی کامل از منابع و مراجع مورد استفاده و نیز یادداشت‌هایی برای روشن‌تر شدن مطالب عرضه شده است.

    فصل نخست، با عنوان مقدمه به اختصار به ضرورت کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره، آموزش و یادگیری می‌پردازد. فصل دوم، ضمن بیان هدف برنامه چهارم توسعه پایدار (آموزش کلیه افراد و اطمینان حاصل کردن نسبت به موفقیت آنان و نیز توسعه فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه)، به ماهیت میان رشته‌ای هوش مصنوعی، فنون و فناوری‌های آن و نیز روند‌های هوش مصنوعی می‌پردازد. علاوه بر آن توانمندی‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی را نمایان کرده و سرانجام به تأثیر انقلاب صنعتی چهارم و تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال اشاره می‌کند.

   فصل سوم، هوش مصنوعی را به عنوان یک اهرم برای ارتقاء کمیت و کیفیت نظام آموزشی مورد نظر قرار داده و نقش آن را در مدیریت آموزشی، فرایند یاددهی-یادگیری، سنجش آموخته‌ها، توسعه حرفه‌ای مدرسان و ارتقای کیفیت فرایند یاددهی-یادگیری بیان می‌کند. علاوه بر آن، در این فصل جنبه‌های اخلاقی کاربرد این فناوری و نیز نقش نظام آموزشی در پرورش انسان‌ها برای چگونگی کنار آمدن با آن، مورد بحث قرار می‌گیرد. در فصل چهارم، چالش‌های مهار کردن هوش مصنوعی برای دستیابی به هدف چهارم توسعه پایدار بیان می‌شود. در فصل پنجم، خط مشی‌های مرتبط با هوش مصنوعی، مشارکت و همکاری‌های بین‌المللی مورد توجه قرار می‌گیرد. بالاخره، فصل ششم به توصیه‌هایی درباره سیاست‌گذاری برای استفاده از هوش مصنوعی در نظام آموزشی می‌پردازد.

به نقل از خبرنامه انجمن آموزش مهندسی ایران


225 بازدید
نظر شما چیست
 captcha
معرفی کتاب: هوش مصنوعی و نظام آموزشی